CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

wo+man=woman

wo+man=woman

Friday, January 9, 2009

Ketentuan Ilahi .... Di awal 2009

Lamanya tidak online ... ini adalah atas kesibukan yg amat sgt sepanjang minggu pertama sesi persekolahan 2009
1) hari pertama persekolahan sepatutnya aku berada di sekolah (memulakan urusan P&P) tapi sebaliknya ada DUA perkara penting aku perlu buat pd hari tersebut ... aku menghantar Mirza & Emir ke tadika & taska masing2 .... Emir nampak excited kembali ke taska ... so aku tdk ada masalah melepaskannya ke tangan penjaganya Cikgu Sue .. Mirza pulak masuk tahun kedua tadika ... Mula2 time dlm kereta mcm excited jgk la dia mau bersekolah semula ... tapi ... bila sampai sj di muka pintu kelas Merpati (kelas Mirza la), ... berubah terus mukanya ... muka yg ceria pd mulanya tu berubah mjadi berkerut, lepas tu dibenamkannya mukanya ke badanku dan kemudian kedengaran raungannya ....huwaaaa waaaaa!! sambil terbatuk2 lagi .... adoiiiii ... Mimi .. Mimi ... aku rasa dia menangis tu sbb geng2 dia belum ada .. yg dia nmpk budak2 perempuan yg begitu ceria bermain dlm kelas & ada 1 org bdk lelaki yg sdg menangis ... so may be faktor tu lah yg mempengaruhi Mimi .. si Mimi tu kan pemalu betul ...
Pada masa yg sama aku balik2 menengok jam ... anakku Luqman dijadualkan menjalani pembedahan sikunya (yg cracked pd malam 3 Januari lalu) pada jam 8 pagi ... Nasib baik la akhirnya Mirza mau dipujuk & masuk sendiri ke kelas ...

2) selesai menghantar Mirza & Emir, aku bergegas ke Hospital Likas ... sesampai di tingkat 6, Luqman sdh masuk ke bilik pembedahan ditemani ayahnya di tingkat 3 .. ayahnya dibenarkan menemani Luqman sehingga Luqman dibius & tidur ... bila aku sampai di tingkat 3, parents ku sdg duduk di ruang menunggu .. bapaku khusyuk berdoa ... terharu aku melihat bapaku .. dia memang sayang betul dgn semua cucunya ...
... sempat jgk lah bersarapan dgn parentsku di cafetaria hospital ... kami berbual2 utk hilangkan keresahan .. tapi fikiran tu masih melayang memikirkan Luqman ...
Parentsku balik selps sarapan & aku kembali ke tingkat 3 ... menunggu ... tiba2 aku nampak my hby keluar dr bilik bedah .. suspen ... rupanya operation still going .. my hby keluar mau sarapan ... so aku sekali lg ke cafetaria temankan dia sarapan ... after sarapan my hby masuk semula ke bilik bedah dan aku menunggu di luar ... (hanya orang yg sign surat kebenaran operation sahaja yg dibenarkan masuk) ...

3) Alhamdulillah aku terima sms dr hby-ku, operation selesai dan Luqman sedar hampir jam 10 pagi ... tapi dekat jam 11 baru lah Luqman & ayahnya keluar dr bilik operation ... siannya aku tengok Luqman ... tangan kirinya penuh dgn simen ... siapa yg paham dgn tabiat aku ni .. tau la tu aku ni mcm mana kalau bab2 meninguk kejadian2 yg memilukan ... airmata mesti keluar ...cengeng ... tapi aku enda tau dari mana kekuatan aku dpt yg menyebabkan aku boleh menahan airmata aku ni dr terkeluar ... kalau boleh aku enda mau nangis depan Luqman sebab aku tau Luqman enda boleh tengok umminya ni menangis .. dia pun akan ikut menangis .... itu lah Luqman .. badan besar, tapi hatinya kecil .. sensitif .. dan aku dapat rasakan sifat penyayangnya sbg anak dan abang kpd adik2nya ...
Luqman mengadu kesakitan lepas operation tu .. aku paham sgt la tu .. mesti dia sdh start merasa bekas jahitan tu ... aku ni 3 kali sdh merasa kena bedah .. 1st, aku masih tadika ... dan aku lupa sdh mcm mana rasanya ketika tu cuma yg aku ingat, bila aku sedar ja, terus muntah ... 2nd time, beberapa bulan selepas aku kawin .. aku dibedah sbb appendicitis (kita selalu panggil appendix) ... 3rd time, caesarian operation ... melahirkan Luqman ... thats why aku paham sgt keadaan org lepas operation .. memang dia akan kesakitan, tension, lapar, lemah ... mcm2 ada .. dan kesannya for long-term pun ada ... dr segi emosi & kesihatan ... sebahagian daripada fizikal kita sdh berubah .. sdh tidak sesempurna sebelum operation ... so akan nampak lah kesannya tu nanti ....

4) Aku ambil cuti 2 hari ... Isnin & Selasa ... my hby lbh byk spend masa d hospital dgn Luqman & aku lbh byk mengurus Mirza & Emir ... aku berada di hospital dr pagi sampai ptg sj ..
Aku bersyukur hby-ku tdk outstation time incident Luqman terjatuh malam tu sampai la ke saat2 dia admitted d hospital n sekrg .. sebabnya ... kami ni boleh dikatakan selalu jgk 'ditinggalkan' atas nama tugas hby-ku tu ... outstation biasanya sampai /hampir seminggu ... ada kalanya kami berjumpa weekends lps tu .. terbang lg ke tmpt lain ... Tapi alhamdulillah setakat ni setiap kali hby-ku outstation, tidak pernah perkara buruk berlaku ... kalau setakat sakit demam anak2 tu ada lah .. tapi rasanya tdk lbh dari itu ... Alhamdulillah ...

5) Sekarang Luqman 'berehat' di rumah parentsku di Likas .. at least my parents boleh tengok2 kan dia bila kami pegi kerja ... so buat masa ni insyaAllah sampai hari terakhir cuti sakitnya (15 Januari '09) kami stay di sini lah .. rumah di Inanam tu sunyi sepi lah .. tapi kami on n off pergi jgk menjenguk rumah tu ... weekends mungkin kami bermalam di sana ... tengok la keadaan ..

Kejadian yg menimpa Luqman sedikit sebanyak telah menguji & mengajar kami sebagai parents .. sejauh mana kami boleh menerima kenyataan bahawa anak kami Luqman sdh kekurangan sebahagian drp dirinya yg boleh dikatakan sempurna secara fizikal ... kesabaranku teruji jgk sebab kejadian ini berlaku dlm keadaan sibuk memulakan hari persekolahan .. mana memikirkan kerja2 di sekolah lg ... aku tau, walaupun cuma sehari aku tidak hadir di sekolah, kerja yg menunggu & mencari aku pasti berlambak .... dan as expected ... pada hari rabu baru2 ni (aku mula bekerja) aku tengok meja aku sdh diletak macam2 benda .... cobaannnn .. hai mambang tanah mambang laut mambang segala mambang ....

Macam mana pun, LIFE MUST GO ON ...

And in the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.
- Abraham Lincoln


Sesungguhnya di sebalik setiap kesusahan ada kesenangan ...
Setiap kali ditimpa musibah kita diajar untuk melihat ke bawah ... ertinya kita kena lihat kepada mereka yg ditimpa musibah yg lebih teruk drp kita .. bagi aku itu lah antara cara terbaik untuk kita mensyukuri nikmat yg telah Allah beri kpd kita ... Kesusahan kita tidak lah sesusah mereka yg pagi, petang, malam mereka diselubungi dgn bunyi bom & senjata2 perang ... dibanjiri dgn darah ... tangisan, teriakan anak2, wanita, mereka yg tdk berdosa ... tdk pernah berhenti ...
Bila mengenangkan musibah yg amat dahsyat ini dan dlm masa yg sama mengenangkan anak2ku sendiri dan anak2 didikku ... apa kah nasib mereka nanti bila ibu bapa mereka sdh tiada ... atau sdh tidak larat utk menjaga / menanggung hidup mereka ... mampu kah mereka menjaga diri mereka sendiri sbg insan yg benar2 mampu ... tidak terlalu bergantung kpd ihsan org lain ....

Semoga aku & suami dapat menjalankan tanggungjawab kami sebaiknya sebagai ibubapa kpd Luqman, Mirza & Emir ... Mereka adalah amanat yg Allah beri kpd kami ... Kami yg bertanggungjawab atas apa yg berlaku pd mereka ... Kesabaran, walaupun pahit, tapi buahnya insyaAllah manis. Apa pun ketentuan Allah, aku percaya ada hikmah di sebaliknya ...

By the way, di atas tu luahan hati seorang ibu ... cuba baca luahan hati ayahnya pulak ... klik di sini
dan sini

0 comments: