CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

wo+man=woman

wo+man=woman

Thursday, January 22, 2009

minggu berantakan ...

Minggu berantakan ... doiiii .. minggu ni lain lagi penatnya ... bukan jgk sebab involved dlm melatih budak2 utk Sukan Tahunan sekolah kami (diadakan esok & lusa) ... mungkin sebab aku terkejar ke sana & sini di sekolah tu ... minggu ni kan minggu ujian Excel 1, 2009 berlangsung serentak seluruh Sabah ... haaaiiiii buat lawak betul la JPNS ni .. dijadualkannya ujian ni dlm bulan Januari .. bulan yg sarat dgn aktiviti2 sukannya ... jadual waktu mengajar pun berubah2 ... sebabnya ... tiba2 datang 4 orang guru baru ... hampir semua jadual mengajar guru & setiap kelas terpaksa ditukar secara besar2an .. banyak la yg jadi mangsa ... 1st of course my fren Jaine - penyelaras jadual waktu ... kesiannn ... tapi mau buat camana .. sdh tugasnya ... ada yg terpaksa mengajar subjek yg bukan dlm bidangnya ... ada yg menolak .. ada yg terima ja ... boleh dikatakan Januari ni bulan PANAS lah ... ketidakpuashatian guru2 hampir setiap hari & di mana2 diluahkan ... tidak kira di kantin ka ... di bilik guru ka ... di tandas pun ada ... dannnn ... enda puas hati sama siapa ya?? .. hmmm .. biasanya ... kalau di mana2 tempat kerja pun, kalau bukan rakan sekerja, .. siapa lagi kalau bukan yg berada di atas ...
Sebenarnya bukan tidak pernah diluahkan dalam mesyuarat ... tapi ... seolah-olah mesyuarat tu hanya nama saja mesyuarat ... bila ada yg beri pandangan / cadangan disangka pulak orang tu melawan bos / enda mau buat kerja & mcm2 lah yg negatif ... walaupun bukan secara direct tapi dari nada suara & body language nampak sangat tdk suka orang bagi pandangan yg bercanggah dpd yg sudah ditetapkan oleh mereka2 tersebut di atas ... padahal, kita beri komen & cadangan tu utk memperbaiki kelemahan ... itu lah antara tujuan mesyuarat kan kan kan kan ???...
Bagi aku kita bekerja biar lah dengan hati yg senang ... teruk macam mana pun kerja kita, tapi kalau ada sokongan dr ketua2 ... beri kemudahan yg kita perlukan utk menyiapkan tugas dgn baik & memuaskan ... mesti kita rasa kerja kita tu BEST! ... Bukannya dihalang dgn kata2 yg menyakitkan telinga .. pandangan/jelingan 'manja' yg menakutkan .. seolah2 kita ada buat salah ... so .. akhirnya kita yg pada mulanya bekerja dgn niat yg baik .. akhirnya ... terpaksa guna 'creativity' tersendiri yg mungkin tdk disukai bos ... hanya kerana ingin 'menyiapkan' tugasan yg bos tu sendiri yg suruh buat dgn kadar SEGERA ... Heran jgk kan ... suruh orang siapkan kerja .. bukan sekadar siap, tapi mau cantik2 lagi .... tapiiii bila kita minta bahan2 utk 'mencantikkan' kerja tu ... enda mau bagi pulak ... hanyyyaaaa aku kompiussss ....

Enda sabarnya mau habiskan minggu yg huru hara .. haru biru ... tergaru2 ni ... coz next week cutiiiii Chinese New Yr (2 hari) plus cuti peristiwa & cuti berganti (3 hari) ... BESTNYA!!!! bole la aku n husband buat apa2 yg patut dgn rumah baru kami di Putra Perdana, Telipok tu .... sdh dapat kunci & CF .. cuma mau check lagi if ada defects lagi sebelum kami betul2 pindah .. bukan senang mau pindah rumah ni ... banyak betul mau dibuat ... major renovation nampaknya terpaksa kami postpone ... benda2 basic dulu lah kami buat ... pasang gril ... tangki air ... beli water pump ... waahhh banyak lagi sebenarnya mau dibeli ... so excited mau pindah ni ...

Tomorrow malam my husband balik dr outstation di Lahad Datu (hari Selasa - Rabu) & Tawau (hari ni & esok) ... Begini lah kami ni ... selalu berjauhan ... sdh kerjanya begitu .. anak2 kami ni rapat dgn ayah diorang tu .. tapi alhamdulillah diorang okay ja setiap kali ayah diorang outstation ... dan aku bersyukur jgk diorang ni walaupun semua hero ... nakal tu tetap ada .. tapi masih boleh dikawal ... masih senang diurus ... malam awal tidur ... pagi tu senang bangun .. awal subuh lagi ... pergi sekolah pun no problem .. dulu aku takut jgk diorang ni enda suka pegi skolah ...

k lah .. I guess thats it for now ... sekrg aku hepi coz aku sdh express my thoughts here ... up to u whether to agree or not ...
Macam mana pun, kesimpulannya .. macam mana teruk pun kita 'dikerjakan' di tempat kerja, kalau kita 'buat kerja kita' ... be focus ... InsyaAllah everything will be okay ...
Paduli apa orang cakap, most important thing is .. we know what we do ... and happy with it ...

O ya ... aku mau share gmbr rumah kami ni :) ..

tahun 2007: masih dalam construction


Disember 2008: Siap sudah :) ... tapi lamanya menunggu CF ...

8 comments:

MarkAlyssaRick said...

Hi Lin,
Bila baca pengalaman dan perasaan Lin dalam minggu berantakan ni, aku rasa sayu dan sedih pula. Pertama, kemudahan untuk memperbaiki dan mencepatkan kerja tu tiada. Kedua, luahan pada saluran yang betul tapi tidak dihalusi. Ketiga, saya dapat rasakan betapa sibuk dan tensionnya kamu di sana. Bukan apa lin, kalau saya tengok di sini, kemudahan banyak dan pendapat tu selalu diambil kira. Contohnya kalau meeting PIBG, surat sampai ke rumah berulang-ulang, kalau tidak datang, kena suruh hantar komen atau cadangan sama ada bertulis atau email. Peringatan balik2. Cadangan saya, kalau mau beri cadang biarlah suara ramai dan bukan individu. Biar semua kawan menyokong orang yang bersuara(kalau baik cadangan itu), itu yang berlaku di sini.
Apapun saya harap Lin dan kawan-kawan tetap tabah menghadapi semua ni kerna akhirnya kamu juga yang kena selesaikan semua.
Aku ada blog juga tapi belum siap he..he..
Cheers,
Maria

azlin m said...

thanks Maria ... aku pun heran ... kita ni mau maju .. tapi pemikiran masih lagi cara lama ... bila jadi ketua, keegoan seseorang tu bertambah ... tidak mengaku kesilapan, suka cari silap orang lain, tidak mau dengar pandangan orang bawahan ... macam mana mau berubah? ...

ujana12a said...

kerja kerja kerja..
nasibnya klu jadi guru.. bila kita jd guru, so kita kena jd yg terbaik.. tiada yg lebih baik drpd guru.. petani modalnya tanah, keja bagus hasil boleh dituai.. kita pegi zoo tgk show, orang utan, burung kakak tua, sea lion pun boleh kena ajar.. guru modalnya manusia yg berpotensi tinggi, klu kita guru gagal maka modal kita patut jd apa ek?
cabaran menjadi seorang guru.. CABARAN YG MAHA BESAR.. yg jadi menteri, hakim, lawyer, doktor semuanya hasil keja guru.. tp standard la bila anak-anak yg berjaya, guru tu setakat guru saja.. bila kena tanya sure jawapan tu, kita kena tau urus masa sendiri la, ambik tuisyen la, bersedia awal la, amat jarang disebut guru yg mendidik.. ist ok, yg penting niat kita.
apa ni aku melalut ni?

azlin m said...

awu eh ... apa tah kesimpulannya? .. kompiussss ...

ujana12a said...

kesimpulannya.. sila pakai tali pinggan keledar di belakang, anda mampu mengubahnya.. antah eh.. aku pun x faham apa yg aku komen

azlin m said...

CIKGU ... OH CIKGU

Kabus dan Mega said...

salam lin,

ini nem menulis. sedihnya aku baca ceritamu lin. but on the other side, aku hepi tengok gambar rumah mu. kami di sekolah pun sibuk jua, dan hmmm... memang la cabaran jadi guru + waden ni, macam2 ada huhuhu... kita doa banyak2 la. aku ada dengar do radio, ustaz ni kata sebelum tidur baca bismillah sampai habis sebanyak 21x. aku lupa apa fadhilatnya, hehehe.. baca bismillah sampai habis sebanyak 50x, berdepan dengan orang yang zalim, akan jatuh hina @ dihinakanlah orang yang zalim tu, insyaAllah. aku sampaikan ja apa yang aku dengar. ;-) aku baru mau update blog aku, silalah melawat ya. best juga dapat online di rumah ni.. amyway lin & friends, jgn tension2 sgt kerja, berusahalah cari ketenangan. knp? hehehe, jwpn ada di blok ku wooohooo hooo...

azlin m said...

thanks nem ... ada jgk ku dengar psl kebaikan membaca bismillah 21x tu dan aku pun lupa apa fadhilatnya .. tapi mmg bagus la .. dulu pernah amalkan .. tapi ... lama2 jadi pindik pula bacaan seblm tidur ... thanks lagi kerana mengingati .. misti amalkan lah ... mmg penting kita tenangkan hati seblm tidur supaya kita bersemangat insyaAllah bila kita bangun keesokan harinya kan kan kan ... bah aku mau lawat blogmu plak ...:)